2014. január 19., vasárnap

Most pedig essék szó Törökbálintról



Változások a BKV vonalain

Körülbelül két hete lehetett először olvasni az Indóház magazin online felületén (www.iho.hu), hogy a BKK menetrendváltozást hirdetett meg társadalmi egyeztetésre a 4-es metró indulása utáni időkre. Ez Törökbálintot igen komolyan érinti. Én ezt próbálom ebben a blogbejegyzésben bemutatni. De előtte egy kis történelem a következő sorokban:

Az elmúlt évtizedekben a 41-es villamos, a 88-as és 72-es (272) busz az 1963-ig közlekedő törökbálinti HÉV 1-1 szakaszán közlekedtek. A jövőben ez meg fog változni.


Törökbálinti HÉV nyomvonala Budapesten kívül (forrás: www.veke.hu)

Ahogy az a képen is látszik Kamaraerdő és a Tó utcai megálló között nagyjából a 88-as, utána pedig a 272-es busz járja a régen megszüntetett HÉV nyomvonalát. (Persze hangsúlyozni kell, hogy csak nagyjából, mert például a törökbálinti vasútállomást is nyugatról kerülte a HÉV.)

A HÉV Budapesten belül a Móricz Zsigmond körtétig (Gellért térig) közlekedett, így mondhatjuk, hogy a 272-es busz eddig Törökbálint szemszögéből lefedte a régi HÉV kínálatát.

Most pedig lássuk a változások részletit:

272 – Kosztolányi helyett Kelenföld-Őrmező

Kékkel a 272 új útvonala, lilával a régi, zölddel a 4-es metró nyomvonalának eleje (Forrás: www.bkk.hu)
A jó öreg „hetiketi”, azaz a 272-es az amúgy sem nyugodt évek után (átnevezés, végállomáscsere, útvonalváltozás) újabb komoly útvonal- és végállomás-változásoknak néz elébe. Mint az a képen is látszik a törökbálinti útvonal és megállókiosztás nem változik, ahogy a Budaörs, Benzinkút megálló is megmarad. Viszont utána a Sasadi úti megálló (mely a térkép szerint áthelyezésre kerül) lesz az utolsó megálló a végállomáson kívül, mert innen Kelenföld-Őrmező buszállomásra fog fordulni. (Erről a buszállomásról később.)

272-es busz útvonala Kelenföld-Őrmező buszállomástól az M1-M7 kivezetőig (Forrás: www.bkk.hu)
Kifelé Őrmezőről az M1-M7 bevezető alatt Budaörsön keresztül vezet az útvonal, 4 új megállóval. A kivezetőre az Egér úti lehajtónál jut vissza és innentől szintén nincs változás.

88 – Kamaraerdő helyett Kelenföld

Kékkel a 88 új útvonala, lilával a régi, zölddel a 4-es metró nyomvonalának eleje (Forrás: www.bkk.hu)
A 88-as busz útvonalának és megállóinak törökbálinti része változatlan marad. Változás a budaörsi Károly király utcai megálló után jelenik meg ugyanis innentől nem Kamaraerdő felé, hanem a 40-es busszal párhuzamosan, annak most ismert nyomvonalán közlekedik Budapest, Sasadi út megállóhelyig, onnan pedig – ahogy a 272-es busz is – lefordul Kelenföld-Őrmező buszállomásra. Budapestről kifelé szintén a 40-es vonalán közlekedik a Károly király utcáig.

Akit a régi nyomvonal Károly király utcai megálló utáni nyomvonal érdekel:
Új járatot vezetnek be 287-es számjelzéssel, amely a Budaörsi lakótelepről indulva a módosuló 88-as busz szolgáltatását pótolja Budaörs és Kamaraerdő között, és egészen Budatétény vasútállomás (Campona) végállomásig közlekedik a Kamaraerdei út – Dózsa György út – Bartók Béla út – Török utca – Dózsa György út – Minta utca – Nagytétényi út útvonalon. Csúcsidőszakban 30, egyéb időszakokban 60 percenként jár. A Budaörsi lakótelep és Kamaraerdő között új betétjáratot is indítunk 287A jelzéssel, követési ideje a 287-essel megegyező lesz.

172E - Kosztolányi helyett Kelenföld-Őrmező, látogatás a budaörsi benzinkútnál

Kékkel a 172 (172E) új útvonala, zölddel a 4-es metró nyomvonalának eleje (Forrás: www.bkk.hu)

A 172E busszal kapcsolatban az első és legfontosabb, hogy áprilistól újra 172-es névvel fog közlekedni. Törökbálinton belül sem az útvonala, sem a megállói nem változnak. Az M1-M7 bevezető elérése előtt ezentúl meg fog állni Budaörs, Benzinkút megállónál majd követi a 272-es új útvonalát, azaz megáll a Sasadi úti megállónál majd, befut a végállomására: Kelenföld-Őrmező buszállomásra. Kifele, Törökbálintra a 272-esnél leírtak szerint jut vissza az autópályára, megáll a benzinkútnál, majd a jelenlegi útvonalán közlekedik.


140 – Név- és/vagy útvonalváltozás 

 Az alcím azért ilyen zavaros, mert a Törökbálinton ismert 140-es busz neve megváltozik és ezt a számot egy új járatnál újrahasznosítják: a jelenlegi 140-es járat változatlan formában, de új 189-es számjelzéssel közlekedik majd, míg Budaörs és Budapest között pedig új járat indul 140-es számmal. A jelenlegi 140i busz szolgáltatása továbbra is megmarad, a járat számjelzése azonban 189B-re változik.

Két új buszjárat, amiről jó, ha tudunk

8-as buszcsalád
Új járatok indulnak 8E és 108E jelzéssel a 7E, 8-as, 107E és 239-es buszok helyett.

A 8E járat Újpalota, Nyírpalota úttól a belvároson át a mai 8-as busz útvonalát követve éri el Kelenföld vasútállomás M (Őrmező) végállomását. Újpalotától a Blaha Lujza térig gyorsjáratként közlekedik, onnan budai végállomásáig minden megállóban megáll. Érdekessége ennek a járatnak, hogy Gazdagrétet is érinti, valamint, hogy a budai hegyeken keresztül közlekedik.
Kékkel a 8E leendő útvonala, zölddel a 4-es metró útvonala (Forrás: www.bkk.hu)


A 108E járat Újpalota, Nyírpalota úttól a Blaha Lujza térig közlekedik gyorsjáratként, megállva az Apolló utcánál is.

Mindkét vonalon csuklós buszok járnak majd, csúcsidőszakban 6-8, egyéb időszakban 10-15 percenként. Újpalota és a belváros között a 8E, a 108E és a 133E járatok együtt csúcsidőszakban 2-3 percenként indulnak.
Törökbálinti buszokról átszállási lehetőség: befele Kelenföld-Őrmező buszállomás, kifelé a Nagyszebeni és a Gazdagréti úti megállók.

Az újrahasznosított 140-es busz
Az új 140-es buszjárat a Budaörsi lakótelep és a Széll Kálmán tér M között közlekedik, új eljutási lehetőséget biztosítva Budaörs és a közép-budai térség között, részben kiegészítve az Alkotás utcában a ritkábban közlekedő 139-es buszok szolgáltatását. Az új 140-es buszjárat csúcsidőszakban 7-10, csúcsidőszakon kívül 15-30 percenként jár. Útvonala Budaörsön megegyezik a mai 240E járat útvonalával.
Kékkel a 140-es busz leendő útvonala (Forrás: www.bkk.hu)


Törökbálinti buszokról átszállási lehetőség: befele remélhetőleg az áthelyezett Sasadi út megállóhelyen. (Erről nem kaptam tájékoztatást a BKK-tól, tehát ha két Sasadi út megállóhely lesz – mert máskülönben a bevezetőn érkező buszok nem tudnának elfordulni az új végállomásuk felé – akkor a csatlakozás csak sétával érhető el.) Kifelé többek között a Nagyszebeni és a Gazdagréti úti megállók.

Kelenföld M – Őrmező Intermodális Buszállomás

Az eddig leírtak egyik legfontosabb eleme a környéki buszjáratok új végállomása volt. Ez a végállomás jelenleg nem létezik, éppen a kialakítása folyik. Egészen pontosan egy ideiglenes végállomás kialakítása folyik Őrmezőn.
 
Képek az intermodális csomópont terveiből

Ugyanis ezen a helyen a későbbiekben egy intermodális buszállomás fog épülni zárt peronnal, közvetlen kapcsolattal a vasúti vágányokhoz és a metróhoz. Ez az állomás már nem csak a BKK buszait fogja fogadni, hanem a jelenlegi Etele téri buszállomás VOLÁN buszait is. Hogy mikorra lesz kész, arról nem igazán találtam információt, mert egyrészt 2013-ban 2 nyertest hirdettek az intermodális központ tervpályázatán, ami utána második kör eredményéről még semmit sem lehet tudni, másrészt még civilszervezetek is megtámadták az engedélyeket. (Az ideiglenes buszállomás még csak a BKK járatait tudja majd indítani/fogadni.)

Az egyik nyertes pályamű metszeti kialakítása (forrás: www.bkk.hu)

Arról sem szabad megfeledkezni, hogy ehhez az intermodális csomóponthoz és az új menetrendhez át kell alakítani az M1-M7 bevezetőszakaszát, melyre a tervek és az ígéretek is megvannak: 2015-16-ra lesz kész.
A Budaörsi úti csomópont aktuális engedélyezési terve (forrás: tervpályázati kiírás)


Tifo javaslatcsomagja

A Törökbálinti Ifjúsági Önkormányzat a héten összeült megvitatni az új menetrenddel kapcsolatos információkat és a következő javaslatokat küldi tovább:
  1. javaslat: Napi több járat az Újlligeti lakótelepig. Ne csak reggel 6:42-kor menjen fel, hanem a délutáni órákban is. (szerk.: 172)
  2. javaslat: A 140-272 –es buszjáratok Sasadi úti megállónál való találkozásának tisztázása. A Széll Kálmán térre való eljutás érdekében egy közös megálló létrehozása.
  3. javaslat: a 10 km-es környéki BKK buszbérlet legyen érvényes a Törökbálint-Budaörs-Kelenföld vasúti szakaszon.
  4. javaslat : reggeli csúcsidőszakban az első ajtós felszállás nélkülözése a menetidő jelentős rövidülése érdekében.
  5. javaslat: 140-189-189B jelzésű buszok összevonása 1 járattal és így közvetlen eljutás jön létre Törökbálintról a Széll Kálmán térre. Kevesebb buszjárattal megoldható lenne ez a szakasz.
  6. javaslat: A három éjszakai járat kibővítése több járattal és esetleg csuklós buszokkal, mert a nyári időszakban túlterheltek a járatok és ha a Törökbálintra induló járatok a metró indulásához igazodnak, akkor az utolsó 972-es és az első hajnali 272-es járat indulása között nagy kihagyás lesz.

1 megjegyzés:

  1. MEGTRA HABANERO™ TIN TINY TIPS - TITanium
    TINY TIPS. TO TIMIAN TIPS. titanium 3d printer TO titanium flash mica TIMIAN microtouch titanium TIPS. TIMIAN TIPS. TO TIMIAN microtouch titanium TIPS. TIMIAN TIPS. TIMIAN TIPS. TO TIMIAN TIPS. TO TIMIAN TIPS. gr5 titanium TIMIAN TIPS. TO TIMIAN TIPS.

    VálaszTörlés